دریافت مشاوره رایگان: 66753835 - 021
info@hiabzar.com
Search
Close this search box.

انواع مکانیزم‌های پیستوله بادی

Rate this post

قبل از آن که با انواع مکانیزم‌های پیستوله بادی آشنا شویم بهتر است بدانیم که پیستوله بادی چیست و انواع آن را بشناسیم. پیستوله بادی یکی از ابزارهای رنگ پاشی است. این ابزار رنگ پاشی نه تنها سرعت رنگ‌آمیزی را افزایش می‌دهد، بلکه سطحی صاف و یک‌ دست ایجاد می‌کند. علاوه بر این فواید، شما انرژی کمتری را برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌کنید و در نتیجه، دیرتر خسته می‌شوید. انواع پیستوله بادی در رنگ‌آمیزی چوب، رنگ کاری در و دیوار و فلزات کاربرد دارد. در ادامه ما در گروه  ابزار صنعت حسینی قصد داریم به مرور این نکات بپردازیم

پیستوله بادی مزایای خاص خود را دارد. از جمله این مزایا می‌توان به سبک و خوش دست بودن اشاره کرد. البته نمی‌توان از قدرت و کاربرد بالایی که دارد صرف نظر کرد. شما می‌توانید از پیستوله‌های بادی در همه جا استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که استفاده از این ابزار رنگ پاشی بسیار ساده است و حتی در ارتفاعات نیز می‌توان از آن استفاده کرد. تنها ایرادی که می‌توان به پیستوله بادی گرفت این است که، چون هدر رفت رنگ زیادی دارد، تا حدی صرفه اقتصادی ندارد.

5  مکانیزم پیستوله بادی

به طور کلی مکانیزم در پیستوله بادی به این معناست که نحوه کار، نحوه پاشش رنگ، نحوه و میزان ورود رنگ و باد به پیستوله است. ما در دنیای رنگ باشی با پیستوله‌های بادی با 5 نوع مکانیزم مواجه هستیم که به ترتیب عبارتند از:

  •  مکانیزم HVLP
  •  مکانیزم LVLP
  •  مکانیزم RP
  •  مکانیزم HTE
  •  مکانیزم E70

مکانیزم HVLP

اگر پیستوله بادی شما از نوع HVLP باشد، به این معناست که پیستوله بادی که در دست دارید یک پیستوله حرفه‌‌ای ست. اگر روی پیستوله شما عبارت HVLP نوشته شده باشد یا در توضیحات و مشخصات آن عبارت HVLP  آمده باشد، از این مکانیزم برخوردار است. HVLP مخفف High Volume Low Pressure می‌باشد. معنای عبارت  High Volume Low Pressure، حجم پاشش بیشتر با فشار باد کمتر است. از زمانی که مکانیزم HVLP عرضه شده، سطح و میزان کیفیت پاشش با پیستوله بادی به صورت چشمگیری افزایش و ارتقاء پیدا کرده است.

همین ارتقای کیفیت پاشش سبب آن شد که امروزه بیشتر کارخانه‌ها و کمپانی‌هایی که پیستوله بادی تولید می‌کنند، از این مکانیزم استفاده کنند. در واقع آن‌ها محصولات خود را به مکانیزم HVLP مجهزم می‌کنند. این مکانیزم، مزایای زیادی دارد که همه آن‌ها باعث افزایش میزان محبوبیت این مکانیزم شده‌اند. افزایش سرعت رنگ کاری و کاهش مصرف رنگ از مهم‌ترین مزایای مکانیزم جذاب HVLP هستند. فشار بادی که برای یک پیستوله HVLP مورد نیاز است معادل 30 PSI یا حدود 2 بار است.  30 PSI فشار مناسبی است که کیفیت کار را افزایش می‌دهد. البته این حجم از فشار این قابلیت را ایجاد می‌کند که تا حدود 70 درصد سطح پاشش رنگ افزایش یابد.

سندبلاست شیشه چیست؟
بیشتر بخوانید

به دلیل عملکرد مطلوب و بی نظیر پیستوله‌های بادی دارای مکانیزم، محبوبیت زیادی در بین استفاده کنندگان از پیستوله‌های بادی دارند. به نوعی با میزان اطمینان بالایی می‌توان این گونه بیان کرد که پیستوله‌های HVLP، پرکاربردترین پیستوله بادی است. پیستوله‌های HVLP به دلیل عملکرد فوق العاده و بی‌نظیری که دارند، برای پاشش انواع رنگ و ماده‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند.

مکانیزم LVLP

پیستوله LVLP از نظر نحوه عملکرد تا حد زیاد و قابل توجهی مشابه پیستوله‌های HVLP است. عبارت LVLP  مخفف عبارت Low Volume Low Pressure است. عبارت Low Volume Low Pressure به معنای پاشش کم با فشار کم است. پاشش کم با فشار کم در پیستوله‌های LVLP، یعن این که دیگر نیازی به کمپرسور قدرت مندی برای پاشش نیست. با این نوع پیستوله شما قادر خواهید بود که با فشار هوای کمتر، پاشش مد نظر خود را انجام دهید.

اگر بخواهیم یک پیستوله بادی LVLP را با یک پیستوله HVLP مقایسه کنیم، تفاوت‌های بنیادی زیادی بین آنها می‌بینیم. یک پیستوله بادی LVLP، مقدار رنگ بیشتری را ذخیره می‌کند و کیفیت پاشش بهتری دارد. نکته تفاوت اصلی این دو مکانیزم آن است که سرعت و راندمان کار پیستوله‌های LVLP کمتر از پیستوله‌های HVLP  است. اگر شما می‌خواهید پاشش رنگ کمتر با حجم رنگ و مواد محدودتری داشته باشید، پیستوله LVLP بهترین گزینه برای شماست. با پیستوله LVLP شما به عنوان اپراتور، کنترل بهتری روی کار خواهید داشت و کار را با ظرافت بهتری پیش خواهید برد.

مکانیزم RP

مکانیزم RP، یکی از قدیمی‌ترین مکانیزم‌های پیستوله‌های بادی رنگ پاش است. در گذشته نه چندان دور، کارخانجات تولیدکننده پیستوله‌های بادی، محصولات خود را به مکانیزم RP تجهیز و آن‌ها روانه بازار می‌کردند. با گذشت زمان و وجود پیشرفت‌های چشمگیر در این حوزه، کم‌کم مکانیزم RP جای خود را به مکانیزم‌های جدیدی مثل HVLP و LVLP داد.  فشار بادی که برای پیستوله‌های RP مورد نیاز است در حدود بازه  40 الی 75 PSI می‌باشد. این حجم از فشار مورد نیاز در مقایسه با مکانیزم‌های جدید بسیار بالا و زیاد است.

حتما شما بهتر می‌دانید که هر چقدر نیاز به فشار باد بیشتری باشد، نیاز به کمپرسور قدرتمند افزایش می‌یابد. همین مورد محدودیت در استفاده از پیستوله RP را در پی خواهد داشت. یکی از مهمترین دلایلی که استفاده از این مکانیزم منسوخ شد این بود که حجم زیادی از رنگ با استفاده از این نوع پیستوله هدر می‌رود. در این مورد بررسی‌های زیادی صورت گرفت. طبق نتایج این بررسی‌ها، به دلیل ایجاد مه توسط پیسوله RP، تنها 30 درصد از رنگ روی سطح مورد نظر اسپری خواهد شد. یعنی این که چیزی در حدود 70 درصد از رنگ در هوا پخش می‌شود. هرچند که باز هم بهترین کیفیت پاشش را پیستوله RP دارد، اما بنا به دلایلی که ذکر شد، استفاده از این نوع پیستوله محدود شده است.

راهنمای خرید پیچ گوشتی بادی
بیشتر بخوانید

مکانیزم HTE

اگر بخواهیم نسخه ارتقا یافته مکانیزم‌های HVLP و RP را در یک مکانیزم ببینیم، آن مکانیزم قطعا مکانیزم HTE  است.HTE مخفف عبارت High Transfer Efficient می‌باشد که ترجمه‌ای برابر با  انتقال بالا و کارآمد رنگ دارد. این مکانیزم، نقاط قوت هر دو مکانیزم RP و HVLP را به صورت همزمان در خود جای داده است. پس از تحقیقات و آزمون و خطاهای زیاد، محققان توانستند به مکانیزم HTE دست پیدا کنند. این مکانیزم کیفیت پاششی برابر با کیفیت پاشش RP دارد. البته گفتنی است که همانند مکانیزم HVLP کم مصرف است. سطح کیفیت پاشش این نوع پیستوله‌ها به قدری بالاست که می‌توان از آن‌ها برای رنگ آمیزی مرحله نهایی استفاده کرد.

فشار مورد نیاز برای این پیستوله برابر با حدود 10 الی 18 PSI است. با این حجم از فشار، می‌توانیم شاهد افزایش 90 درصدی کیفیت پاشش رنگ و مواد باشیم. اگر به دنبال حرفه‌ای ترین مدل پیستوله‌های رنگ پاش، پیستوله‌های HTE بهترین و حرفه‌ای ترین نوع پیستوله هستند. شاید فکر کنید ارزش خرید ندارند اما، با توجه به عملکردی که دارند از ارزش خرید بالایی برخوردارند.

مکانیزم E70

اگر بخواهیم طبق استانداردهای بین المللی به E70 نگاه کنیم، نباید آن را در زمره مکانیزم‌های پاشش رنگ به شمار آوریم. در سال‌های اخیر در بازارهای ایران، پیستوله‌های پاشش رنگ با مدل E70 تولید و عرضه شده است. همین باعث شده است که به صورت ناخودآگاه از آن به عنوان یک مکانیزم در ذهن‌ها و دهان‌ها یاد شود.

پیستوله‌های بادی E70 تنها یک نکته قابل توجه دارند و آن هم این است که اکثرآن‌ها از نوع دو تنظیم هستند. پیستوله E70 بیشتر برای پاشش رنگ آستر استفاده می‌شود. جالب است بدانید که در مورد E70 به هیچ وجه هدف، پاشش با کیفیت نیست و صرفا پاشش رنگ و مواد مد نظر است.

انواع پیستوله‌های بادی موجود در بازار

پیشنهاد می‌شود که از پیستوله‌های بادی در راستای مصارفی استفاده کنید که نیازمند دقت بالایی در رنگ‌آمیزی هستند. با این پیستوله‌ها شما قادر خواهید بود که نوع پاشش، عرض پاشش و کنترل فشار هوا را تنظیم کنید. در لیست زیر می‌توانید اسامی انواع پیستوله بادی موجود در بازار را مشاهده کنید.

کاسه رو

کاسه رنگ این نوع پیستوله در قسمت فوقانی آن قرار گرفته است. دو نوع دو و سه تنظیم آن تولید می‌شود و در بازار موجود است. پیستوله بادی کاسه رو یکی از پر فروش‌تر و پر مصرف‌ترین انواع پیستوله در بازار است. البته گفتنی است که این رنگ پاش دارای مکانیزم است.  E70، RP، HTE، LVLP و HVLP از مهمترین مکانیزم‌های پاشش رنگ در این پیستوله هستند.

پرچ کن بادی چیست و چه کاربردی دارد؟
بیشتر بخوانید

کاسه بغل

کاسه با بدن یک زوایه 45 درجه می‌سازد و همین زاویه باعث می‌شود که سطح دید کاربر افزایش پیدا کند.

کاسه زیر

مخزن این مدل در زیر بدنه قرار دارد و به مدل سیفونی نیز معروف است. البته تفاوت زیادی با مولتی کالر دارد. انواع دو و سه تنظیمی این پیستول، دارای مکانیزم‌های پاشش رنگ   E70، RP، HTE، LVLP و HVLP هستند.

ایرلس

شما می‌توانید عرض پاشش پیستوله ایرلس را کم و زیاد کنید. حداقل و حداکثر عرض پاشش 5 الی 50 سانتی‌متر است. پیستوله ایرلس به جای  کمپرسورباد از دستگاه ایرلس استفاده می‌کند. عرض پاشش بایستی بر اساس سایز نازل مشخص و معین شود.

سایه پاش

پیستوله سایه پاش در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخزن رنگ این پیستوله محدود و در حدود ۱۲۵ الی ۲۵۰ سی سی است. تقریبا شکل ظاهری این پیستوله مشابه کاسه رو و کاسه بغل است، اما با یک تفاوت. آن تفاوت هم این است که از نظر ابعاد و وزن نسبت به پیستوله کاسه رو و کاسه بغل کوچک‌تر و سبک‌تر است.

 دو جزئی

شما با استفاده از این نوع پیستوله، دو رنگ یا ماده را همزمان اسپری کنید. پیستوله دو جزئی بیشتر برای پاشش موادهایی مثل فانتاکروم، جیوه و آبکاری نقره مورد استفاده قرار می‌گیرد. زاویه نازل‌ها در پیستوله دو جزئی به نوعی هستند که، مواد  مواد خروجی از دو رنگپاش در یک نقطه با یکدیگر ترکیب و روی آن اسپری خواهند شد.

اتوماتیک

از پیستوله اتوماتیک برای رنگ آمیزی تولیدات و مونتاژ کارخانجات صنعتی به صورت انبوه و وسیع استفاده می‌شود. معمولا رنگ آمیزی با این پیستوله، به وسیله یک ربات برنامه نویسی شده صورت می‌گیرد.

پرشر (بدون مخزن)

پرشر همان طور که از عنوان آن پیداست بدون مخزن است. به جای مخزن محدود، دارای دو ورودی است. یک ورودی برای برای باد با فشار قوی و دیگری ورودی رنگ از مخزن بزرگ رنگ آن است. همین نداشتن مخزن کوچک مزیتی عالی برای رنگ آمیزی ساختمان‌های بزرگ است. زیرا از شارژ چندین باره آن جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله با تعریف و مفهوم پیستوله بادی آشنا شدیم. انواع پیستوله بادی را از نظر محل قرار گیری مخزن بررسی کردیم. مکانیزم‌های پیستوله‌های بادی به دقت بررسی شدند. اگر قصد خرید پیستوله دارید، حتما قبل از خرید، نوع نیاز خود را طبق مکانیزم‌هایی که ذکر شد بررسی کنید.

به شما پیشنهاد میکنیم برای تجربه یک خرید راحت و رضایت بخش مقاله ” بهترین پیستوله رنگ بادی ” را مطالعه کنید. این کار کمک می‌کند که شما بهترین خرید را داشته باشید. البته با توجه به مطالبی که ذکر شد تا حد زیادی می‌توان گفت پیستوله HTE بهترین نوع پیستوله برای خرید است و به معنای واقعی ارزش خرید را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

چطور میتونم کمکتون کنم؟