دریافت مشاوره رایگان: 66753835 - 021
info@hiabzar.com
Search
Close this search box.

تفاوت سندبلاست و شات بلاست چیست؟

سندبلاست
Rate this post

همانطور که میدانیم یکی از متداول ترین و ایده آل ترین روش های تمیز کردن سطوح ، سند بلاست  sand blast و شات بلاست  shot blast  میباشد . اهمیت این روش زمانی مشخص شد که مواد پاک کننده معمولی قادر نبودند سطوح مورد نظر را به طور کامل برای رنگ آمیزی و اعمال پوشش آماده کنند بنابراین از این روش برای سایش سطح ، از بین بردن لکه ها و صیقل دادن به سطوح با فشار هوا و ذرات ماسه کار میرود ، هدف کلی استفاده از آنها به یک صورت است ، اما به صورت تخصصی این دو روش با هم متفاوت میباشند که در ادامه به تعریف هرکدام و تفاوت های آنها میپردازیم .

در این قسمت میتوانید درباره ی کاربرد سندبلاست در صنعت رنگ کاری بخوانید 

 

شات بلاست

سندبلاست چیست ؟

امروزه سند بلاست رایج ‌ترین روش ساب پاشی است ، در ساده ترین بیان ، سندبلاست ، سایش یک سطح با ذرات ماسه می باشد؛ در طی این فرایند یک جریان فشار بالا، مواد ساینده را به سمت سطح مورد نظر هدایت می کند؛ در نتیجه، سطح از هر گونه گرد و غبار روغن لکه و آلودگی پاک خواهد شد.

اکنون این روش به عنوان بهترین و کارآمدترین روش های آماده سازی سطح مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایع مختلف مانند  کشتی سازی و خودروسازی،برای رفع سطوح زنگ زده کاربرد دارد .

 

سندبلاست

آیا درباره ی تفاوت ایرلس تفاوت پمپ ایرلس برقی پیستونی و دیافراگمی میدانید ؟  

شات بلاست چیست؟

شات بلاست از نظر مفهوم عملکردی مشابه سندبلاست میباشد و تنها از نظر جزئیات ذرات ساینده باهم متفاوت هستند که به جای ماسه از ساچمه های فلزی استفاده میشود ، در این فرآیند ساچمه ‌های کروی شکل یا شکسته با استفاده از نیروی مکانیکی به سطح مورد نظر پرتاب می ‌شوند. بنابراین شات بلاست به معنی ساچمه زنی است که معمولا از جنس فولاد، مس یا آلومینیوم است.

انواع مکانیزم‌های پیستوله بادی
بیشتر بخوانید

فرآیند شات بلاست در صنایع هوافضا، خودروسازی و سازه های عمرانی، به ویژه زمانی که با قطعات فولادی سر و کار داشته باشیم، کاربرد گسترده ‌ای دارد و برای سایش سطوح فلزی با ضخامت بالا کاربردی می باشد.

سند بلاست

برای مشاهده تمامی محصولات پیستوله رنگ پاش دستی وارد شوید

تفاوت سندبلاست شات بلاست

سند بلاست و شات بلات از نظر عملکردی، تفاوت چندانی بین این دو روش وجود ندارد، هر دو دارای تجهیزات یکسانی هستند اما دارای تفاوت های جزئی هستند که به آنها اشاره خواه شد :

  • نوع نتیجه عملیات

مهمترین عامل در ایجاد تفاوت در نتیجه سندبلاست و شات بلاست نوع مواد ساینده آنها است که همانطور که گفته شد سند بلاست از ذارت سانده ریز تر ماننده ماسه که عمدتا از جنس سیلیس – مسباره و اکسید فلزات هستند استفاده میشود و شات بلاست از ساچمه های شکسته و کروی شکل استفاده میشود.

  • سطح مورد بلاست

سطوحی که برای بلاست شدن با سند بلاست در نظر گرفته می شود اصولا نرم تر و ظریف تراز سطوحی است که برای بلاست شدن با شلات بلاست انتخاب میشود ، سطوح فولادی ضخیم اصولا برا شات بلاست استفاده میشود .

  • آلودگی

در فرآیند سندبلاست به دلیل استفاده از ذرات ریز تر باعث تولید گرد و غبار میشود و احتمال مبتلا شدن به بیماری های ریوی میشود

  • هزینه 

هزینه انجام عملیات در سند بلاست کم تر از شات بلاست میباشد .

  • زمان 

اجرای عملیات سند بلاست سریعتر از شات بلاست میباشد

شات بلاست بهتر است یا سند بلاست؟

به هیچ عنوان به صورت قطعی نمیتوان نظر داد کدام یک از این روش ها مناسب تر و بهتر است ، استفاده از شات بلاست و سند بلاست بنا بر مصرف و کاربرد آن مشخص میشود . فرایند سندبلاست یک عملیات آرام، همراه با سایش سطح با ضخامت کمتر است و سطوح هرگز آسیب نخواهند دید

بهترین پیستوله رنگ بادی
بیشتر بخوانید

از عملیات شات بلاست در مواقعی استفاده می شود که ذرات با ضخامت بیشتر و آلودگی‌های روی سطح با چسبندگی بالاتر باید هدف قرار داده شوند؛ اگر فرایند سایش سطح با راندمان بالا برای برخی از قطعات فولادی و حساس نظیر چرخ دنده ها و شفت ها لازم باشد

 

One thought on “تفاوت سندبلاست و شات بلاست چیست؟

  1. علی says:

    سلام
    شات بلاست برای استحکام بخشی سطوح است و کاربردی ویژه دارد و بعنوان یک ساینده معمولا استفاده نمی،شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

چطور میتونم کمکتون کنم؟