دریافت مشاوره رایگان: 66753835 - 021
info@hiabzar.com
Search
Close this search box.

رنگ پلی اورتان؛ معرفی، کاربردها و مزایا

رنگ پلی اورتان چیست
3/5 - (1 امتیاز)

رنگ پلی اورتان یا پلی یورتان از خانواده رنگ‌های صنعتی محسوب می‌شود و یکی از رنگ‌های پوششی باکیفیت بوده که در مقابل باران‌های اسیدی و اشعه‌های خورشیدی مقاوم است؛ همچنین به علت دارا بودن خاصیت کشسانی بالا و سختی کمتر برای کفپوش گزینه مناسبی به نظر می‌رسد و سبب می‌شود کفپوش نسبت به ضربه مقاوم باشند.

این رنگ در زمان کوتاه خشک می‌شود و چسبندگی بالای آن یکی از ویژگی‌های برجسته این رنگ‌ به شمار می‌رود. اگر دوست دارید در مورد رنگ پرکاربرد پلی اورتان اطلاعات بیشتری کسب کنید تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

انواع رنگ پلی اورتان

انواع رنگ پلی اورتان را می‌توان در سه دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

رنگ پلی اورتان مات

این دسته از رنگ‌های پلی اورتان از ترکیب رزین آکریلیک و سخت کننده ایزوسیانات به دست می‌آیند. از ویژگی‌های این رنگ‌ها می‌توان به مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالای آن در مقابل اشعه‌های نور خورشید و مقاومت آن در شرایط آب و هوایی مختلف اشاره کرد.

رنگ رویه پلی اورتان مات، ثبات بالایی دارد؛ به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان رنگ نهایی برای پوشش­ دهی لایه‌های میانی اپوکسی شده استفاده کرد؛ همچنین این رنگ برای پوشش دهی سازه‌ها و سطوح ناهموار بسیار مناسب است.

رنگ پلی اورتان نیمه مات

این دسته از رنگ‌های پلی اورتان، ویژگی‌های رنگ پلی اورتان نوع مات را دارد؛ با این تفاوت که در مقابل خراش و سایش مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. وجود این مزایا در کنار هم سبب شده است از آن در صنایع مختلف بهره ببرند.

مواد تشکیل دهنده پوشش های پودری چیست؟
بیشتر بخوانید

معرفی انواع رنگ پلی اورتان

[خرید و مشاهده لیست قیمت انواع ایرلس رنگ]

رنگ پلی اورتان براق

این دسته از رنگ‌های پلی اورتان مقاومت قابل قبولی در مقابل اشعه‌های خورشید و مواد شیمیایی و مواد مکانیکی دارد‌. از ویژگی‌های این رنگ می‌توان به ثبات رنگی فوق‌العاده‌ آن اشاره کرد؛ به این معنی که براقیت آن به مرور زمان از بین نمی‌رود و کاهش نمی‌یابد.

از رنگ‌های پلی اورتان براق می‌توان به عنوان رنگ نهایی لایه‌های میانی اپوکسی شده استفاده کرد. چون این رنگ در برابر عواملی مانند سایش و خراش مقاوم است، محبوبیت زیادی در صنایع مختلف به خصوص صنایع فلزی و مباحث صنعتی دارد.

کاربردهای رنگ پلی اورتان در صنعت

امروزه از انواع رنگ پلی اورتان برای پوشش دهی سطوح مختلف استفاده می‌کنند. از جمله کاربردهای آنها می‌توان در موارد زیر اشاره کرد:

  • برای تجهیزات مکانیکی مختلف در صنایع گوناگون
  • استفاده از رنگ‌های پلی اورتان چوب و …
  • برای پوشش دهی نرده‌های آهنی مرغوب
  • استفاده از آنها برای کابینت و پوشش دهی تانکرها
  • برای رنگ کردن خودروها و پوشش دهی پل‌ها و کشتی‌ها
  • استفاده از این رنگ‌ها برای ماشین‌آلات کشاورزی
  • استفاده از آنها در کفپوش‌های بیمارستان، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مکان‌های بهداشتی دیگر
  • استفاده به عنوان لایه نهایی پوشش‌های متنوعی همچون پوشش‌های حفاظتی اپوکسی

کاربرد رنگ پلی اورتان

[خرید و استعلام قیمت پیستوله رنگ]

از دیگر موارد مصرف از رنگ پلی اورتان در صنعت می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سقف‌های فلزی: استفاده از رنگ پلی اورتان، دوام و طول عمر سقف‌های فلزی را افزایش می‌دهد.
  • پوشش توربین‌های بادی: با رنگ پلی یورتان می‌توان پره و پایه‌های توربین‌ها را پوشش داده و راندمان انرژی سیستم را افزایش داد.
  • پوشش کف: از کفپوش‌های پلی اورتان در اماکن تجاری، کارخانجات صنعتی، سالن‌های بولینگ و آشیانه هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • صنعت هوافضا: بعضی از قطعات و سازه‌های داخلی هواپیما را با رنگ‌های پلی اورتان می‌پوشانند تا دوام و طول عمر آنها را زیاد کنند و در بهبود بازده و راندمان سطوح موثر باشند.
  • صنایع کشتی سازی: از این رنگ برای عایق گذاری، آب بندی بدنه‌ کشتی و جلوگیری از خوردگی و فرسایش قطعات کشتی بهره می‌برند.
  • خطوط لوله‌ای: بعضی از لوله‌های عبور دهنده نفت و گاز در زیر آب و برخی دیگر در بیرون از آب هستند. برای اینکه از مسیر این لوله‌ها حفاظت شود از پوشش‌های رنگ پلی اورتان استفاده می‌کنند.
تاریخچه برند دولبیس
بیشتر بخوانید

5 مزیت رنگ پلی اورتان

انواع رنگ پلی اورتان ویژگی‌های متفاوتی دارند چون در تولید آنها از فرمولاسیون متفاوتی بهره گرفته شده است. از مزایای رنگ پلی اورتان می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

  1. به راحتی قابل استفاده هستند و به سرعت خشک می‌شوند: به علت سرعت بالای خشک شدن این رنگ‌ها در زمان صرفه‌جویی می‌شود؛ چرا که این رنگ‌ها مانند اپوکسی روی سطوح را می‌پوشانند اما سریع‌تر از آن خشک و آماده می‌شوند.
  2. در برابر آب و مواد شیمیایی مقاوم هستند: رنگ پلی اورتان مقاومت بالایی در برابر ترکیبات شیمیایی دارند. نوع پایه روغن این رنگ نیز در مقابل آب، بخار و رطوبت مقاوم است؛ البته نباید از این رنگ‌ها در محیط مرطوب و فضای باز استفاده کرد.
  3. دوام بالایی دارند: بعد از خشک شدن رنگ پلی اورتان روی سطوح مورد نظر یک لایه سخت و محکم تشکیل می‌شود‌. این لایه از سطح زیری خود در مقابل سایش، خراش و آسیب‌های دیگر حفاظت می‌کند.
  4. ظاهر جذابی دارند: استفاده از انواع رنگ پلی اورتان به دو صورت مات و براق، پوشش خوب و زیبایی روی سطوح به وجود می‌آورد و از رنگ و سطح زیری مراقبت می‌کند.
  5. نسبت به شرایط محیطی و اشعه فرابنفش مقاوم هستند: رنگ پلی اورتان در شرایط سخت قابل استفاده است. این رنگ در مقابل اشعه فرابنفش خورشید نیز بسیار مقاوم بوده و در مقابل دماهای بالا هم پایدار است.

مزایای رنگ پلی اورتان

[مشاهده قیمت و خرید دستگاه پاشش رنگ پودری]

سخن پایانی

برای اینکه از پوسیدگی و اثرات مخرب اشعه خورشید و دماهای بالا و … روی سطوح مختلف جلوگیری شود، از رنگ پلی اورتان استفاده می‌کنند. این رنگ، کیفیت بالایی دارد و زودتر از رنگ‌های اپوکسی خشک می‌شود. امروزه در صنایع متعددی از آن بهره می‌برند. اگر به اطلاعات بیشتری در این مورد نیاز دارید توصیه می‌کنیم با همکاران ما ارتباط برقرار کنید.

سند بلاست تر چیست
بیشتر بخوانید

 

سوالات پرتکرار

حلال رنگ پلی اورتان چیست؟

آب: درصورت استفاده از پلی اورتان پایه آب، برای رقیق کردن رنگ باید از آب استفاده شود.

الکل معدنی: الکل معدنی یک حلال ملایم و از مشتقات نفت است.

تربانتین: نربانتین بوی تندی دارد و به همین دلیل باید در فضای باز با تهویه مناسب استفاده شود.

تینر: تینر ترکیبات و فرمولاسیون‌های مختلفی دارد بنابراین باید تینری استفاده شود که برای کار با پلی اورتان مناسب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

چطور میتونم کمکتون کنم؟