دریافت مشاوره رایگان: 66753835 - 021
info@hiabzar.com
Search
Close this search box.

معرفی تراز لیزری + راهنمای خرید تراز لیزری

معرفی تراز لیزری
Rate this post

تراز لیزری یکی از ابزار اندازه گیری و از خانواده‌ی ابزار آلات دستی می‌باشد که به منظور تراز نمودن، ایجاد و سنجش شیب و یا عمود کردن سطوح مختلف به کار می‌رود.

همان‌طور که می دانید با توجه به رشد سریع علوم طراحی و معماری، استفاده از ابزار آلات قدیمی مانند شاغول و … باعث بالا رفتن خطا می‌شود، به همین دلیل افراد می‌بایست از ابزار آلات دقیق‌تری مانند تراز لیزری استفاده کنند. این ابزار با استفاده از فن آوری لیزر بدون و بدون نیاز به نخ یا سیم عملیات تراز کردن را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد که این روش دارای دقت به مراتب بسیار بالاتری نسبت به روش‌های قدیمی و سنتی می‌باشد.

تراز لیزری چه کاربردی دارد ؟

کاربرد اصلی این ابزار در عملیات معماری داخل و خارج از ساختمان و به نوعی کلیه عملیات عمرانی می باشد ، از جمله کاربرد های این دستگاه در معماری داخل به موارد زیر اشاره می نماییم :

  • چسباندن کاغذ دیواری
  • پارتیشن بندی و دیوار های کاذب
  • نصب و تراز نمودن ستون
  • نصب انواع کلید و پریز
  • مجموعه فعالیت های دکوراسیون
  • نصب انواع کاشی و سرامیک
  • اتصال تجهیزات و ادوات به دیوار
  • نصب و هم راستایی دو پنجره کنار هم
  • نصب کابینت و قفسه های آشپزخانه

تراز لیزری چه کاربردی دارد

نکات خرید تراز لیزری

قبل از خرید ترازلیزری ابتدا باید به برخی از نکات توجه کنید تا بهترین تراز لیزری را بتوانید خریداری نمائید ما به چند نکته مهم برای خرید بهترین تراز لیزری اشاره نموده ایم :

  1. دارا بودن پایه آهنربایی قوی
  2. تعداد محورهای افقی و یا عمودی که می توانید پیاده سازی کنید
  3. دارا بودن سیستم هشداردهنده به صورت نوری و یا صوتی که در حین تراز نبودن دستگاه به کاربر اطلاع می دهد
  4. وزن سبک نکته مهمی است، چرا که کاربر باید بتواند به راحتی آن را حمل کند
  5. دارا بودن سیستم تراز اتوماتیک
  6. امکان استفاده درحالت غیر تراز برای پیاده سازی محورهای مختلف

چرا باید از تراز لیزری استفاده کرد ؟

  • کاهش هزینه های اجرای تراز توسط نیروی انسانی
  • افزایش سرعت انجام کار
  • اجتناب از خطای انسانی
  • بالا بودن دقت کار
  • عدم نیاز به دوباره کاری و مصرف مصالح ساختمانی بی مورد
گریس پمپ بادی چیست و چه کاربردی دارد؟
بیشتر بخوانید

چرا باید از تراز لیزری استفاده کرد

تراز لیزری چگونه کار می کند ؟

در این سیستم با استفاده از اشعه ی لیزر و امتداد نشان گر لیزری در راستای خط های قائم ( Y ) و افق ( X ) عملیات تراز اتوماتیک و خودکار را انجام میشود . اشعه لیزر بعد از خروج از این دستگاه به صورت دو خط عمود بر هم ، که یکی در راستای افقی و خط دیگر در راستای خط عمودی بوده که نسبت به هم زاویه ۹۰ درجه را تشکیل می دهند . همچنین تراز های لیزری امکان نمایش تنها یک خط در راستای عمود و یا افق را نیز دارا می باشند .

تراز های لیزری معمولا دارای یک سیستم خود تراز اتوماتیک می باشند که در صورتی که محل قرار گیری آن ها تراز نباشند به صورت خود کار تراز می شوند ، در صورتی که تراز لیزری مورد نظر فاقد این سیستم باشد شما می توانید به کمک حباب های تراز که در تراز های بنایی نیز مورد استفاده قرار می گیرند این عملیات را به راحتی انجام دهید .

در تراز هایی که دارای سیستم خود تراز هستند معمولا از یک چراغ چشمک زن یا یک سیستم هشدار دهنده ی صوتی به منظور اعلام عدم تراز بودن دستگاه استفاده می کنند .

همچنین گفتنی است که این نوع از ابزار آلات دارای قابلیت سوار شدن بر روی پایه های دوربین و یا مهندسی را دارا می باشند و شما می توانید حتی آن ها را به وسیله پایه های مگنتی بر روی دیوار های فلزی و یا به وسیله گیره بر روی دیوار ها و یا چارچوب های غیر فلزی نصب کنید .

انواع تراز لیزری

در حالت کلی نحوه عملکرد ترازهای لیزری با یکدیگر متفاوت است. این دستگاه به دو نوع تراز لیزری دستی و تراز لیزری خود تراز تقسیم می شود که خود این محصولات نیز انواع مختلفی دارند.

تراز لیزری دستی

در این نوع تراز، کاربر می بایست به وسیله حباب های موجود، دستگاه را بر روی سطح تراز کند. استفاده از این وسیله کمی وقت گیر است. علاوه بر این، این دستگاه از حساسیت بالایی برخوردار است و با کوچک ترین ضربه تعادل آن به هم می ریزد.

نگاهی بر تاریخچه برند آنست ایواتا
بیشتر بخوانید

تراز لیزری خود تراز

این دستگاه به محض قرار گرفتن بر روی یک سطح صاف، اقدام به تراز کردن خود بر روی سطح می کند و دیگر نیازی به تراز کردن دستی آن بر روی سطح نخواهد بود. کار کردن با این نوع تراز بسیار راحت است و باعث افزایش سرعت می شود. این دستگاه محدویت زاویه ای دارد و در صورتی که زاویه آن با سطح مورد نظر بیشتر از درجه مورد نظر باشد، آلارم و هشدار می دهد.

تراز لیزری خود تراز

تراز لیزری نقطه ای

این محصول از پایه ای ترین محصولات تراز است که از آن جهت انجام کارها و ساخت و سازهای سبک استفاده می شود. این دستگاه دارای یک خط لیزر است.

تراز لیزری خطی (دو خط)

این دستگاه قابلیت این را دارد که در دو سطح عمودی و افقی تراز را نشان دهد. این مدل تراز به راحتی تنظیم می شود و کار کردن با آن راحت تر از نوع نقطه ای است. این محصول طول عمر بالاتر و در عین حال قیمت بالاتری دارد. این دستگاه این امکان را فراهم می کند که با خاموش کردن یک خط لیزر بتوان از خط دیگر به صورت مجزا استفاده کرد.

تراز لیزری سه خط (سه بعدی)

این دستگاه دارای دو گونیا یکی در سقف و یکی در کف است. این دستگاه شامل دو خط عمودی در دو زاویه و یک خط افقی است و نوع کامل تری از تراز را نشان می دهد.

تراز لیزری روتاری (چرخشی)

از این مدل برای انجام پروژه های پیچیده و مکان های بزرگ استفاده می شود. این محصول دارای یک موتور چرخشی است که حول محور X و Y می چرخد و خط را تداعی می کند. این محصول را باید بر روی یک سه پایه تنظیم کرد. این دستگاه دارای نور لیزر سبز رنگ است و می تواند تا برد ۱۰۰۰ متر را پیشتیبانی کند. این محصول قیمت بالاتری نسبت به مدل های دیگر تراز لیزری دارد.

تاریخچه برند آلمانی ساتا
بیشتر بخوانید

تراز لیزری ترکیبی (خط و نقطه)

این مدل تراز علاوه بر خط، دارای نقطه است. در واقع این محصول ترکیبی از دو نوع خطی و نوع نقطه ای به شمار می آید و یک سمت دستگاه نقطه می دهد و سمت دیگر خط.

تراز لیزری کاشی و سرامیک

همان گونه که از نام این کالا مشخص است، از آن جهت تراز کردن کاشی و سرامیک استفاده می شود. بعد از استفاده از سنگ فرز برای برش سنگ ها، از تراز لیزری برای کارگذاری آن ها استفاده می شود. ساختار این دستگاه به گونه ای است که در گوشه کاشی یا سرامیک قرار می گیرد و به وسیله نور لیزری از جهات مختلف، تراز بودن آن را نشان می دهد. این محصول می تواند به صورت خود تراز و یا تنظیم دستی باشد.

تراز لیزری کاشی و سرامیک

تراز لیزری جیبی

نوع جیبی کوچک ترین تراز لیزری به شمار می رود و قابلیت حمل بسیار راحتی دارد. از این دستگاه جهت انجام کارها کوچک استفاده می شود.

تراز لیزری پنج خط

این دستگاه دارای چهار گونیا درسقف و کف است و امکان انجام تمامی فعالیت های سنجشی و ترازی ساختمانی را دارد. این دستگاه در هنگام نصب کرکره، چهارچوب و … نیز به کار می رود.

تراز هشت خط لیزری

این دستگاه یکی از کامل ترین نوع ترازها است و دقیق ترین تراز لیزری به شمار می آید که دقت آن ۰.۱ میلی متر است.

تراز لیزری ۳۶۰ درجه

این نوع تراز دارای قابیلت مهم پوشش نور لیزر به صورت ۳۶۰ درجه است. به همین دلیل به آن ۳۶۰ درجه می گویند.

جمع بندی

در این مطلب توضیح دادیم که تراز لیزری چیست و کاربرد و نکات مربوط به خرید تراز لیزری را هم مورد بررسی قرار دادیم. اما اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه و نیز خرید ابزار نیاز داشتید با مشاوران فروشگاه های ابزار می توانید تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

چطور میتونم کمکتون کنم؟