دریافت مشاوره رایگان: 66753835 - 021
info@hiabzar.com
Search
Close this search box.

نحوه استفاده و نگه داری از ایربراش

Rate this post

هر وسیله و ابزاری برای این که به مرور زمان دچار خرابی و آسیب نشود نیازمند استفاده درست و البته نگه‌داری مناسب با رعایت برخی اصول هستند. ایربراش نیز یکی از دستگاه و ابزاری است که به دلیل استفاده از آن در رنگ‌آمیزی حتما باید با نحوه استفاده و نگه‌داری از آن آشنایی داشته باشید. در ادامه ما در گروه  ابزار صنعت حسینی قصد داریم نکاتی در رابطه با این وسیله و نحوه استفاده و نگه‌داری آن را بیان کنیم.

قلم ایربراش استفاده

ایربراش

ایربراش در واقع یک ابزار رنگ‌آمیزی پرکاربرد و با ظرافت و دقت بالا است که به آن قلم بادی نیز گفته می‌شود. عملکرد این دستگاه به این صورت است که با استفاده از هوای فشرده می‌تواند موجب مکش رنگ شود. از این ابزار برای رنگ‌آمیزی و طراحی در صنایع مختلف استفاده خواهد شد؛ در حقیقت می‌توان گفت با استفاده از این وسیله می‌توان رنگ را به شکل دلخواه به صورت کامل دقیق روی سطح مورد نظر قرار داد.

ایربراش ظاهری شبیه به خودکار دارد که به یک کمپرسور هوا متصل خواهد شد. میزان و حجم پاشیدن رنگ و فشار آن نیز با استفاده از نازل آن قابل تنظیم خواهد بود.

نحوه استفاده و نگه داری از ایربراش

همان‌طور که بیان شد ایربراش یک وسیله کاربردی است که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما از آن جا که ایربراش یک ابزار تخصصی استبرای به‌ کارگیری و استفاده از آن نیازمند آموزش‌های لازم و رعایت نکات فنی مهمی خواهید بود. در حقیقت برای کار با ایربراش علاوه بر دانش کافی در زمینه رنگ‌کاری باید؛ مهارت لازم در رنگ‌پاشی را نیز داشته باشید تا بتوانید طرح‌ها و نقوش مختلف را ایجاد کنید.

ویژگی سندبلاست کار حرفه ای
بیشتر بخوانید

برای استفاده و نگه‌داری از این وسیله باید مراحلی مختلفی را طی کرد که به آن اشاره خواهیم کرد.

مراحل استفاده از ایربراش

  1. سوزن را پشت قلم ایربراش را به آرامی و با دقت سمت جلو باید حرکت دهید. ممکن است گاهی سوزن سمت ماشه یا کلید گیر کند در این صورت می‌توانید؛ سوزن را کمی فشار داده و نگه دارید و دوباره فشار دهید.
  2. در مرحله بعد نازل را سفت کنید با توجه به این که نازل حساس و کوچک است، می‌توانید از آچار مخصوص که داخل کیت ایربراش است استفاده کنید.
  3. پیچ روی مهره سوزن را با دقت سفت کنید.
  4. نازل و کاپ سوزن را به آرامی جای خود قرار دهید.
  5. قسمت انتهای قلم که از سوزن محافظت خواهد کرد را به آرامی بسته و از سفت شدن آن مطمئن شوید.
  6. در نهایت ماشه ایربراش را تست کنید تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود؛ برای این کار می‌توانید مقداری آب در مخزن رنگ ریخته و اسپری کنید.

مراحل نگهداری ایربراش

  1. قبل از تمیز کردن بهتر است اجزای این وسیله را جدا کرده و داخل یک کاسه بزرگ قرار دهید؛ چرا که اجزای مختلف به دلیل کوچک بودن احتمال گم شدن آن‌ها وجود دارد.
  2. به محتویات داخل کاسه مقداری سرکه سفید اضافه کنید و اجازه دهید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند بعد از خارج کردن آن‌ها را بشویید. توجه داشته باشید تحت هیچ شرایطی از آب داغ استفاده نکنید چون به قطعات این ابزار صدمه وارد می‌شود.
  3. در مرحله بعد قطعات ایربراش را با استفاده از یک حوله تمیز و نازک خشک کنید. قسمت‌هایی که دارای ظرافت هستند و امکان تمیز کردن آن وجود ندارد می‌توان از گوش پاک کن استفاده کرد.
  4. در بخش بعدی برای تمیز کردن کانال‌های ایربراش باید از فرچه‌های مخصوص شستشواستفاده کرد؛ زیرا این بخش تا حدودی تنگ است و در واقع بدون فرچه مخصوص نمی‌توان آن را تمیز کرد.
  5. مخزن براش یکی دیگر از قسمت‌هایی است که باید آن را تمیز کرد این قطعه به راحتی و با استفاده از یک تکه پنبه تمیز و خشک می‌شود.
ایربراش چیست و چه کاربردی دارد؟
بیشتر بخوانید

کاربردهای مختلف ایربراش

کار با ایربراش به دلیل ظرافت و دقت بالایی که نیاز دارد در حوزه‌های گوناگون کاربردهای مختلف دارد که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • یکی از کاربردهای ایربراش استفاده از آن در صنعت شیرینی‌ و کیک‌پزی است. این وسیله دارای یک مخزن بوده که رنگ‌های خوراکی را درون آن ریخته و برای طراحی کیک و شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع مخزن براش با استفاده از قلم اصلی به آن متصل خواهد شد و با فشردن نازل رنگ روی سطح کیک و شیرینی مورد نظر پاشیده می‌شود. این کار معمولا برای استفاده طراحی‌‌های مختلف روی کیک جهت مناسبت‌های مختلف کاربرد خواهد داشت.
  • از دیگر کاربردهای ایربراش می‌توان صنعت آرایش را نام برد: معمولا برای طراحی تصاویر مختلف زیبا و خیره‌کننده روی صورت و بدن از ایربراش استفاده خواهد شد. علاوه بر آن از این ابزار می‌توان در طراحی ناخن نیز استفاده کرد؛ با توجه به این که امروزه ایجاد طرح‌های زیبا و متنوع روی ناخن‌ برای خانم‌ها از محبوبیت زیادی برخوردار است، سالن‌های آرایشی از آن برای حک طرح‌های خلاقانه روی ناخن استفاده خواهند کرد.
  • از دیگر کاربردهای ایربراش می‌توان به کارگیری آن در صنعت اتومبیل اشاره کرد: این وسیله علاوه بر پوشاندن آسیب‌های وارد شده به خودرو امکان طراحی مورد نظر و دلخواه را روی بدنه خودرو فراهم می‌کند؛ بنابراین با استفاده از ایربراش انواع رنگ بدنه خودرو به راحتی و با بهترین کیفیت ترمیم خواهد شد و خطوط موجود روی خودرو را به صورت حرفه‌ای می‌توان از بین برد.
  • تزئین و طراحی سفال و کار زرین از دیگر کاربردهای ایربراش است: امروزه برای زیباتر کردن ظروف سفالی و تزئین آن‌ها و البته در کارهای مثل زرین که جایگاه قابل توجهی پیدا کرده از ایربراش استفاده می‌کنند. البته برای این منظور باید از رنگ‌هایی با ماندگاری بالا استفاده شود.
راهنمای خرید پیچ گوشتی بادی
بیشتر بخوانید

سخن پایانی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنعت از ابزار ‌های گوناگون جهت پیش‌برد هر چه بهتر کار استفاده خواهد شد. در زمینه رنگ‌آمیزی فعالیت‌های مختلف در حوزه‌های متفاوت صورت می‌گیرد که اغلب نیازمند ظرافت بالا هستند؛ یکی از ابزارهایی که در زمینه بسیار موثر و کاربردی واقع شده ایربراش است. برای استفاده از این دستگاه باید نوع و مدلی متناسب با کار را انتخاب کنید تا استفاده و کار با آن به راحتی صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

چطور میتونم کمکتون کنم؟