دریافت مشاوره رایگان: 66753835 - 021
info@hiabzar.com
Search
Close this search box.

نحوه نگهداری از پیستوله رنگ ‌کاری

نگهداری پیستوله
Rate this post

نحوه نگهداری از پیستوله رنگ‌کاری به دلیل این‌که در طول عمر وکارایی پیستوله موثر است، اهمیت بالایی دارد و از مهم‌ترین وظایف یک رنگ‌کار به شمار می‌رود. درست است که استفاده ازاین ابزار سرعت رنگ‌آمیزی را افزایش می‌دهد اما اگر از آن به درستی نگهداری نشود، ممکن است کیفیت کارشما کاهش یابد. برای یادگیری این امر مهم، با ما همراه باشید.

پیستوله رنگ ‌کاری چیست؟

پیستوله رنگ کاری وسیله ای کاربردی برای تسریع در فرایند رنگ آمیزی سطوح است که در شغل‌های مختلفی از جمله نقشه کشی و نقاشی ساختمان استفاده می‌شود؛ به غیر رنگ کاری، استفاده از انواع آبرنگ، جوهر، روغن جلا و ضدرنگ نیز با پیستوله امکان‌پذیر است.

پیستوله بادی وپیستوله برقی از انواع پیستوله‌های رنگ کاری هستند که نوع اول به دلیل استفاده از نیروی باد احتیاج به کمپرسور باد دارد. اگر قصد خرید پیستوله رنگ کاری برای مصارف خانگی را دارید، ما به شما نوع برقی آن را پیشنهاد می‌کنیم اما برای رنگ‌کاری در مقادیر وسیع‌تر وحرفه‌ای مانند رنگ‌کاری ساختمانی، پیستوله بادی مناسب‌تر است.

نحوه استفاده از پیستوله رنگ ‌کاری

بعد از چک کردن اتصال همه قطعات به‌ هم، پیستوله را در فاصله 15 الی 30 سانتی‌متری سطح مورد نظر بگیرید. توجه کنید که فاصله خیلی زیاد باعث پودر شدن رنگ قبل از رسیدن به سطح می‌شود و فاصله خیلی کم هم ضخامت رنگ را زیاد می‌کند. از سمت نزدیک‌تر به خودتان شروع به رنگ‌آمیزی کنید و با سرعتی ثابت رنگ را از چپ به راست وبالعکس بپاشید. فراموش نکنید که ماشه پیستوله باید بعد از هر حرکت رفتی وبرگشتی رها شده و در حرکت بعد دوباره فشار داده شود.

برای داشتن کاری یک‌دست، پس از رنگ آمیزی، پیستوله را به صورت موازی با سطح جابه‌جا کنید؛ زیرا حرکت کمانی شکل پیستوله باعث تفاوت تراکم رنگ روی کارتان می‌شود. مورد دیگری که درهنگام رنگ‌کاری باید مورد توجه قرار بگیرد، دمای سطح و رنگ است. بهتر است دمای رنگ را روی 22درجه و دمای سطح را روی 22 تا 30 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

دستگاه رنگ‌پاش پودری چیست و چه کاربردی دارد؟
بیشتر بخوانید

روش نگهداری از پیستوله رنگ ‌کاری

تمیزکردن پیستوله بعد از هر بار استفاده را فراموش نکنید. برای این کار، می‌توانید با تینر آن را بشویید. هرگز از آب برای تمیزکاری پیستوله‌های برقی استفاده نکنید؛ زیرا علاوه بر خراب شدن دستگاه و ایجاد ضررهای اقتصادی، خطر برق گرفتگی نیز افزایش می‌یابد.

برای تمیزکردن لوله‌های پیستوله، می‌توانید در مخزن رنگ، مقداری محلول تمیزکننده بریزید واسپری کنید. در صورتی که کارتان با پیستوله کمتر از یک ساعت طول می‌کشد، پس از خارج کردن رنگ از مخزن، با محلول مناسب دستگاهتان را تمیز کنید. اگر پیستوله برقی بعد از مدتی استفاده کردن داغ شد، دستگاه را از پریز بکشید و بعد از اینکه کمی استراحت کرد، دوباره کارتان را شروع کنید.

آموزش تمیزکاری پیستوله رنگ ‌کاری

برای تمیزکاری پیستوله رنگ‌کاری، شما نیاز به ابزار دارید. این ابزار عبارتند از: یک عدد مسواک کهنه، یک قلم‌مو، پارچه تمیز، یک فرچه مخصوص پیستوله ومقداری تینر.

  1. ابتدا مخزن رنگ را از پیستوله جدا کنید. برای این کار حتما از یک آچار استفاده کنید؛ زیرا باز کردن مخزن با دست می‌تواند باعث جدا شدن کاسه پلاستیکی پیستوله از مهره شود و در این صورت مخزن کارایی خودش را ازدست خواهد داد.
  2. پس از آن خروجی باد، سوزن، فنر و به طور کلی، قسمت‌های جداشدنی پیستوله را باز کنید. ممکن است به خاطر ماندن مقداری رنگ لابه‌لای درزهای دستگاه، جداکردن این بخش‌ها سخت باشد که این مشکل با اسپری کردن کمی تینر روی قطعات برطرف می‌شود.
  3. وقتی همه قسمت‌های پیستوله را باز کردید، با تینر ومسواک تمیز کردنشان را شروع کنید. در تمیز کردن سوراخ‌های پیستوله دقت کنید؛ زیرا این سوراخ‌ها درعملکرد دستگاه نقش مهمی دارند.
  4. استفاده از یک سیم نازک برای باز کردن سوراخ‌ها می‌تواند مفید باشد. البته فراموش نکنید که سیم‌های کلفت یا فشار زیاد به سیم، منافذ نازل را گشادترمی‌کند. پس حتما در این کار دقت کنید.
  5. سوزن پیستوله بخش مهمی از دستگاه است که تمیز کردن آن به دقت فراوانی نیاز دارد.
  6. سوزن را نیز با تینر تمیز کنید واجازه بدهید تا خشک شود. بعد از اتمام تمیزکاری، قطعات پیستوله را دوباره بهم وصل کرده و آن را از نظر عملکرد و پاشش بررسی کنید.
سند بلاست تر چیست
بیشتر بخوانید

استفاده از سنباده برای تمیزکاری سوزن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا این کار ممکن است باعث خراش وکاهش کارایی سوزن شود.

به نقل از فنی کارا

شما می توانید با استفاده از تینر 15000 اقدام به تمیز کردن پیستوله کنید به این گونه که مقداری تینر را در یک آب پاش ریخته و سپس بر روی نقاط مختلف پیستوله بپاشید این کار سبب می شود تا مقدار کمتری تینر مصرف شود و همچنین می توانید تینر را به صورت کنترل شده استفاده کنید.

مشکلات کار با پیستوله رنگ کاری

از مشکلاتی که می‌تواند برای یک رنگ‌کار حین استفاده از پیستوله رنگ‌کاری ایجاد شود، شره کردن رنگ است که علل مختلفی از جمله نامناسب بودن غلظت رنگ، فاصله کم دستگاه با سطح یا حرکت آهسته و نامتوازن پیستوله برای رنگ‌پاشی را دارد. اگر رنگ روی کار شره کرد، اجازه دهید تا خشک شود وبعد از سنباده‌زدن، دوباره این قسمت‌ها را رنگ کنید.

اگر رنگتان را به اندازه کافی رقیق نکنید یا فاصله مناسب دستگاه پیستوله را با سطح رعایت نکنید، بعد از خشک شدن رنگ، مشاهده خواهید کرد که سطح کارتان هموار و یکدست نیست و حالت پوست پرتقالی به خود گرفته است؛ همچنین در صورتی‌ که سوزن مایع دستگاه دچار آسیب شده باشد یا به درستی در جای خودش قرار نگرفته باشد، رنگ از نازل نشت خواهد کرد.

نکات ایمنی در استفاده از پیستوله رنگ ‌کاری

هنگامی ‌که دستگاه شما خاموش است، قفل ایمنی آن را روشن کنید. این عمل موجب اطمینان شما از عدم پاشش رنگ در حین جابه‌جایی دستگاه می‌شود. در همه مواقع هم سر پیستوله باید از بدن دور نگه داشته شود.

تاریخچه برند دولبیس
بیشتر بخوانید

هم‌چنین استفاده از پوشش مناسب مانند دست‌کش، ماسک وعینک ایمنی در هنگام کار از بدن در برابر ترکیبات مضر رنگ‌ها محافظت می‌کند. به یاد داشته باشید که اگر رنگ از پیستوله نشت کرد، سعی نکنید با دستتان آن را متوقف کنید؛ زیرا به دلیل فشار بالایی که دستگاه‌های پیستوله دارند، احتمال نفوذ رنگ به بدن وجود دارد.

بهترین کار بعد از نشت رنگ، خاموش کردن دستگاه و تعویض قطعه نشتی است و این تعویض هم باید توسط فردی متخصص صورت بگیرد. مواد به کار برده شده در رنگ‌ها علاوه بر اینکه برای سلامت بدن مضرند، مشتعل هستند و خطر آتش‌سوزی دارند. پس محلی را برای کار انتخاب کنید که درآن احتمال وجود جرقه یا شعله نبوده و در ضمن هوا به خوبی در آن جا جریان داشته باشد.

سخن پایانی

دانستن نحوه نگهداری پیستوله رنگ‌کاری برای داشتن یک ابزار رنگ‌کاری با عملکرد عالی وعمر بالا ضروری است. با رعایت نکات ذکر شده، دستگاه شما برای مدتی طولانی نیاز به تعمیر یا تعویض نخواهد داشت و هزینه‌هایتان کمتر می‌شود و البته خیالتان بابت کارایی وسیله کارتان نیز راحت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

چطور میتونم کمکتون کنم؟