دریافت مشاوره رایگان: 66753835 - 021
info@hiabzar.com
Search
Close this search box.

هرآنچه که باید درمورد ایرموتور بدانید!

air-turbine1
Rate this post

ایر موتور چیست

موتور پنوماتیک ( ایر موتور  ) یا موتور هوای فشرده ، یک نوع از است موتور می کند که کار مکانیکی با گسترش هوای فشرده . موتورهای پنوماتیک معمولاً انرژی هوای فشرده را از طریق حرکت خطی یا چرخشی به کار مکانیکی تبدیل می کنند. حرکت خطی می تواند از یک دیافراگم یا محرک پیستونی باشد، در حالی که حرکت چرخشی توسط یک موتور هوای پره ای، موتور هوای پیستونی، توربین هوا یا موتور نوع دنده تامین می شود.

بیشتر بخوانید : با ایرلس برقی بیشتر آشنا شوید

 

air-turbine1

 

موتورپنوماتیک در دو قرن گذشته به اشکال مختلف وجود داشته اند، از موتورهای دستی گرفته تا موتورهایی با قدرت چند صد اسب بخار. برخی از انواع به پیستون و سیلندر متکی هستند. برخی دیگر روی روتورهای شکاف دار با پره (موتورهای پره) و دیگران از توربین استفاده می کنند. بسیاری از موتورهای هوای فشرده عملکرد خود را با گرم کردن هوای ورودی یا خود موتور بهبود می بخشند. موتورهای پنوماتیک موفقیت گسترده ای در صنعت ابزارهای دستی پیدا کرده اند، [1] اما در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی نیز به صورت ثابت استفاده می شوند. تلاش های مستمری برای گسترش استفاده از آنها در صنعت حمل و نقل انجام می شود. با این حال، موتورهای پنوماتیک باید قبل از اینکه به عنوان یک گزینه مناسب در صنعت حمل و نقل دیده شوند، بر ناکارآمدی ها غلبه کنند.

بیشتر بخوانید : برای مشاهده انواع ایرلس بادی وارد شوید

 

به منظور دستیابی به حرکت خطی از هوای فشرده، سیستمی از پیستون ها بیشتر استفاده می شود. هوای فشرده به یک محفظه هواگیر که محور پیستون را در خود جای می دهد، وارد می شود. همچنین در داخل این محفظه یک فنر به دور محور پیستون می‌پیچد تا در زمانی که هوا به داخل محفظه پمپ نمی‌شود، محفظه را کاملاً باز نگه دارد. با وارد شدن هوا به داخل محفظه، نیروی وارد بر محور پیستون شروع به غلبه بر نیروی وارد شده به فنر می کند.
[2] با ورود هوای بیشتری به محفظه، فشار افزایش می یابد و پیستون شروع به حرکت به سمت پایین محفظه می کند. هنگامی که به حداکثر طول خود رسید، فشار هوا از محفظه خارج می شود و فنر چرخه را با بستن محفظه کامل می کند تا به موقعیت اولیه خود بازگردد.
موتورهای پیستونی بیشترین کاربرد را در سیستم های هیدرولیک دارند. اساساً موتورهای پیستونی همان موتورهای هیدرولیک هستند با این تفاوت که برای تبدیل انرژی هیدرولیک به انرژی مکانیکی
استفاده می شوند.
موتورهای پیستونی اغلب به صورت سری دو، سه، چهار، پنج یا شش سیلندر که در یک محفظه محصور می شوند، استفاده می شوند. این اجازه می دهد تا قدرت بیشتری توسط پیستون ها تحویل داده شود زیرا چندین موتور در زمان های خاصی از چرخه خود با یکدیگر هماهنگ هستند.
بازده مکانیکی عملی به دست آمده توسط موتور هوا پیستونی بین 40 تا 50 درصد است.

تفاوت ایرلس برقی و بادی در چیست؟
بیشتر بخوانید

بیشتر بخوانید :برای مشاهده انواع  پیستوله رنگ پاش دستی وارد شوید 

ایر موتور پره ای

نوعی موتور پنوماتیکی که به عنوان موتور پره ای دوار شناخته می شود، از هوا برای ایجاد حرکت چرخشی به شفت استفاده می کند. عنصر دوار یک روتور شکافدار است که بر روی یک محور محرک نصب شده است. هر شکاف روتور مجهز به یک پره مستطیلی است که آزادانه لغزنده است.

 

ایر موتور پره ای

[4] پره ها بسته به طراحی موتور با استفاده از فنرها، عمل بادامک یا فشار هوا به دیواره های محفظه کشیده می شوند. هوا از طریق ورودی موتور پمپ می شود که بر روی پره ها فشار می آورد و حرکت چرخشی شفت مرکزی را ایجاد می کند. سرعت چرخش می تواند بین 100 تا 25000 دور در دقیقه بسته به عوامل متعددی که شامل میزان فشار هوا در ورودی موتور و قطر محفظه است، متغیر باشد.

بیشتر بخوانید : با ابزار سندبلاست بیشتر آشنا شوید

یکی از کاربردهای موتورهای هوای پره ای، راه اندازی موتورهای بزرگ صنعتی دیزلی یا گاز طبیعی است. انرژی ذخیره شده به شکل هوای فشرده، نیتروژن یا گاز طبیعی وارد محفظه موتور مهر و موم شده و بر روی پره های روتور فشار وارد می کند. این باعث می شود روتور با سرعت بالا بچرخد. از آنجایی که فلایویل موتور برای راه اندازی موتور به گشتاور زیادی نیاز دارد، از دنده های کاهش استفاده می شود. چرخ دنده های کاهنده سطوح گشتاور بالایی را با مقادیر کمتر انرژی ورودی ایجاد می کنند. این چرخ دنده‌های کاهنده امکان تولید گشتاور کافی توسط چرخ فلایویل موتور را فراهم می‌کنند در حالی که توسط چرخ دنده پینیون موتور هوا یا راه‌انداز هوا درگیر است.

انواع مکانیزم‌های پیستوله بادی
بیشتر بخوانید

 

ایر موتور پره ای یک

 

توربین هوا چرخش مته سوراخ کردن در دندان با سرعت بالا هندپیس ، با سرعت بیش از 180.000 دور در دقیقه، اما با محدود گشتاور . یک توربین به اندازه‌ای کوچک است که در نوک یک هندپیس قرار می‌گیرد بدون اینکه به وزن آن اضافه شود .

 

مقالات مرتبط :

تفاوت ایرلس برقی و بادی در چیست؟ | سندبلاست و کاربرد آن در رنگ آمیزی |

پیستوله رنگ چیست؟ (کاربرد و انواع آن)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

چطور میتونم کمکتون کنم؟